[ Pobierz całość w formacie PDF ]
czwartemu sposobowi podlega. Lecz jeśli jest potężny, a nasienia wypuścić nie może, tedy do
piątego sposobu należy. Sposób leczenia pokażemy powiedziawszy w przód, jeśli takiemu
uczarowaniu równie ludzie sprawiedliwi, i własce Bożej będący, jako i grzeszni podlegają. A
zaiste nierównie, wyjąwszy czwarty sposób, co się barzo rzadko przytrafia. Gdzie czytelnik
wiedzieć ma, iż mówimy tu o sprawie cielesnej między osobami w małżeństwie
mieszkającymi, bo wszelka społeczność cielesna oprócz małżeństwa, jest grzechem
śmiertelnym, i żaden się nią nie maże, jeno ten, który jest prożen łaski Bożej. Polegając tedy
na piśmie świętym przyznać musimy. Iż P. Bóg szatanom daje więtszą moc nad grzesznymi,
niżeli nad sprawiedliwymi. Aczkolwiek czytamy o utrapieniu przez szatana Joba
sprawiedliwego, nie było to wszakże karanie na władzy rodzajnej. A przeto rzecz jest pewna,
iż na którekolwiek w małżeństwie żyjące takowe czary przypadają, znak jest, że abo obie
osobie, abo jedna z nich, nie jest własce Bożej. [& ] Przeto [& ] gdy z łaski Bożej przez
grzech wypadają. Pan Bóg takowej mocy w uczarowaniu władzy rodzajnej szatanowi więcej
dopuscza. A jeśliby kto spytał, coby to za grzech takowy był? bespiecznie mówimy, że grzech
niewstydu i nie wstrzymięzliwości, według słów Hieronima S. który cudzołożnikiem zowie
męża żonę własną niewstydliwie miłującego, jakowi miłośnicy namienionym przypadkiem
pospolicie podlegają.
Lekarstwo tedy kościelne jest dwojakie, jedno od sędziego kościelnego. Drugie od
spowiednika. Przeto, jeśli u sądu skarga jest, o niepotężność która z czarów przypadła, trzeba
wiedzieć, iż to dwojako bywa, abo do czasu, abo do śmierci. Jeśli do czasu jest niepotężność,
nierozrywa małżeństwa, którą doczesną zowie, gdy trzy lata z sobą społecznie mieszkając, i o
uzdrowienie według możności starając się, bądz przez Sakramenta kościelne, bądz inszymi
lekarstwy do zdrowia przychodzą. A jeśliby żadne przez ten czas lekarstwo pomocne nie
było. Ta już niepotężność wieczna bywa nazywana.
Powtóre, ta niepotężność, abo uprzedza wstąpienie w małżeństwo, i wykonanie jego, taka
niepotężność przeszkodą jest do małżeństwa, i rozrywa uczynione małżeństwo: [& ] oprócz
jeśliby w czystości żyć chcieli, jako ś. Maryja i Józef i mają po sobie prawo. [& ]
Lekarstwo zaś kościelne [& ] opisuje się w te słowa. Jeśliby za sprawą czarownic, pomocą
szatańską, a dopusczeniem Bożym, sprawa małżeńska kiedykolwiek nie dochodziła: Ci
którym się to przydaje, mają bydz napomnienia żeby sercem skruszonym, i duchem
upokorzonym Bogu i kapłanowi zupełną spowiedz, ze wszytkich grzechów uczynili, i łzami
obfitymi także jałmużnami, modlitwami, i postami, Pana Boga błagali. Z których słów
pokazuje się, iż takowe rzeczy, jeno dla grzechu przypadają. Do tego kapłani przydawać mają
Exorcismy, i insze lekarstwa kościelne, żeby jako i [& ] poratowani byli.
Zamykając tedy ten Rozdział, mówimy. Iż pięć jest sposobów, których tak uczarowani
przystojnie dla uleczenia zażywać mogą. Pierwszy odprawienie drogi, abo pielgrzymstwa do
grobów, abo kościołów świętych którychkolwiek. Drugi uczynienie tamże prawdziwe
spowiedzi wszytkich grzechów z skruchą serdeczną. Trzeci częste zażywanie znaku krzyża ś.
zmówieniem modlitw nabożnych. Czwarty zażywanie przystojnych Exorcismów, które
jakoby miały bydz czynione niżej się pokaże. Nakoniec ostrożne czarów wyrzucenie, jakośmy
wspomnieli, o onym Hrabi, który trzy lata w takowym uczarowaniu trwał.
Lekarstwa służące uczarowanym w miłości, abo gniewie nieporządnym.
ROZDZIAA III.
Ponieważ miłość nieporządna, także i gniew, na woli ludzkiej się funduje, przypatrzmy się
wprzód przyczynie ich, a potem według możności będziem mówić o lekarstwach. [& ] Miłość
nieporządna, jednego ku drugiemu, z trojakiej przyczyny pochodzić może. Naprzód z
nieostrożności oczu. Potym z pokusy szatańskiej samej. Nakoniec z sprawy czarownic z
szatanmi społecznej. O pierwszej pismo mówi. Każdy bywa kuszony od pożądliwości swojej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]