[ Pobierz całość w formacie PDF ]
radnym, a na końcu kapłanem. Arystoteles uważał, że w ten sposób wykorzysta siłę młodych ludzi i
mądrość starych. Według Stagiryty jedni musieli żyć poniżej poziomu godności ludzkiej, aby inni
ludzie mogli wieść życie doskonałe, co uznawał za naturalną kolej rzeczy.
Podsumowując myśl Arystolesowską, szczęśliwymi ludzmi mogli być tylko wybrani, to znaczy
ludzie należący do grona obywateli.
Zakończenie
Czytając pisma Arystotelesa, Sokratesa czy Platona można odnieść wrażenie, że wiele
prezentowanych przez nich poglądów jest aktualnych aż po dzień dzisiejszy. Niektóre z
poruszanych kwestii nie zdeaktualizawały się od dwóch tysięcy lat. Na kilka wieków przed
Chrystusem zastanawiano się nad tym, jak osiągnąć ideał szczęścia. Starożytni mieli podobne
dylematy do tych, które nurtują współczesnych.
Związki te okazały się być na tyle fascynujące, że podjęłam próbę omówienia koncepcji człowieka
zawartej w filozofii starożytnej.
LITERATURA:
1. Giovanni Reale: Historia filozofii starożytnej, tom I, tłum. Edward Iwo Zieliński,
Lublin 1994.
1. Giovanni Reale: Historia filozofii starożytnej, tom II, tłum. Edward Iwo Zieliński,
Lublin 1997.
1. Giovanni Reale: Historia filozofii starożytnej, tom III, tłum. Edward Iwo Zieliński, Lublin
1999.
2. Ryszard Palacz: Klasycy filozofii, Warszawa-Zielona Góra.
3. Arystoteles: Etyka Nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, Warszawa 1982.
4. Władysław Tatarkiewicz: O szczęściu, Warszawa 1990.
[1] Tatarkiewicz Władysław, O szczęściu, str. 506
[2] Jw., str. 524
[3] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, I, str. 417-418
[4] Jw., str. 423
[5] Jw., str. 423
[6] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, I, str. 424
[7] Jw., str. 426
[8] Tatarkiewicz Władysław, O szczęściu, str. 508
[9] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, III, str. 183
[10] Jw., str. 188
[11] Jw., str. 189
[12] Jw., str. 243
[13] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, III, str. 247
[14] Jw., str. 251
[15] Jw., str. 251
[16] Jw., str. 269
[17] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, III, str. 272
[18] Palacz Ryszard, Klasycy filozofii, str. 44
[19] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, I, str. 317
[20] Jw., str. 325
[21] Jw., str. 327
[22] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, I, str. 327
[23] Jw., str.328
[24] Jw., str. 348
[25] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, I, str. 363
[26]Palacz Ryszard, Klasycy filozofii, str. 27
[27] Jw., str. 27
[28] Jw., str.27
[29] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, II, str. 228
[30] Jw., str. 228
[31] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, II, str. 256
[32] Jw., str. 259
[33] Jw., str. 262
[34] Jw., str. 289
[35] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, II, str. 291
[36] Jw., str. 293
[37] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, II, 305
[38] Jw., str. 322
[39] Jw., str.322
[40] Jw., str. 351
[41] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, II, str. 363
[42] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, II, str. 453
[43] Jw., str. 475
[44] Jw., str. 479
[45] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, II, str. 484
[46] Arystoteles, Etyka Nikomachejska, 1103a33-b2, str. 44
[47] Jw., 1106 b 5, str. 56
[48] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, II, str. 488
[49] Arystoteles, Etyka Nikomachejska, 1129 b 27-30, str. 163
[50] Arystoteles, Etyka Nikomachejska, 1156 b 7-12, str. 289
[51] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, II, str. 502
[52] Reale Giovanni, Historia filozofii starożytnej, II, str. 522
[ Pobierz całość w formacie PDF ]