[ Pobierz całość w formacie PDF ]

z Krakowa do Warszawy powodowany kilkoma co najmniej powo-
dami. Oczywiście na tym poziomie znajomości polskiego infor-
macje te muszą być podane w języku zrozumiałym dla słuchacza.
W lekcji nr 5 pojawia się Ogród Saski, tematem lekcji nr 13 jest
wycieczka do Wilanowa, w lekcji 30. Pan Kowalski jedzie na Tar-
gi do Poznania, a państwo Kowalscy idą na  Halkę Stanisława
Moniuszki w lekcji przedostatniej. Ostatni zaś tekst opatrzony
numerem 50 poświęcony jest w całości postaci Jana Matejki i opi-
sowi jego domu przy ul. Floriańskiej w Krakowie. Lekcji, w któ-
rych treści kulturoznawcze dominują nad elementami językowy-
mi lub są im równoważne, jest niewiele  w zasadzie tylko dwie
ostatnie można tak zaklasyfikować. Proporcje te ulegają zmianie
w kolejnej części podręcznika  Uczymy się polskiego 4 dla śred-
nio zaawansowanych. Podręcznik ten to przede wszystkim zbiór
tekstów kulturoznawczych i mógłby mieć podtytuł  Polska dla po-
czątkujących . Na 45 lekcji w 32 dominuje doskonalenie kom-
petencji kulturowej. Można w nich wyodrębnić następujące grupy
tematyczne: znani Polacy (Adam Mickiewicz, Henryk Sienkiewicz),
zabytki architektury i miejsca kultu religijnego (Na Jasnej Górze,
Kraków, Aowicz, Spacer po Warszawie, Zakopane,W Kazimierzu), tra-
dycje, święta i obyczaje (Przy wigilijnym stole, Wielkanoc, Zwięto Zmar-
łych, Ostatki, Dożynki, Barbórka, Zwięty Mikołaj, kulig), życie kultu-
ralne (Co dobrego grają w kinie?, W Filharmonii Narodowej), dzieje
kultury i cywilizacji (Trzeci maja, Zmiana warty przy Grobie Niezna-
nego %7łołnierza, Noc listopadowa,  Pan Tadeusz Adama Mickiewicza,
Kultura Odrodzenia w Polsce, Polska sztuka ludowa). Ich dobór, opar-
ty na zasadzie racjonalnego empiryzmu, wynika z wieloletniego
4
B. Bartnicka, G. Dąbkowski, W. Jekiel, Uczymy się polskiego. Podręcznik języka
polskiego dla cudzoziemców. Kurs dla średnio zaawansowanych, Wyd. TAKT, Kielce
1998.
39
519999
doświadczenia autora, który był zarówno lektorem języka polskie-
go, jak i wykładowcą kultury na polskich i zagranicznych uniwer-
sytetach. Idea przewodnia, przyświecająca autorowi przy ustala-
niu listy tematów, mogłaby brzmieć następująco  to, co ważne
dla nas Polaków, niech będzie znane i cudzoziemcom. Teksty
kulturoznawcze spreparowane przez Wojciecha Jekiela cechuje
zwięzłość, klarowność i jasność przy jednoczesnym ograniczeniu
leksyki do poziomu średnio zaawansowanego. Dla ilustracji frag-
ment tekstu nr 42  Henryk Sienkiewicz : Powieści historyczne Sienkie-
wicza odznaczają się świetną kompozycją, umiejętnością wiązania wąt-
ków historycznych z dziejami fikcyjnych bohaterów, plastyką opisu, mi-
strzostwem stylu; pisane  dla pokrzepienia serc , odegrały wielką rolę
w wychowaniu wielu pokoleń Polaków i do dziś stanowią ulubioną lek-
turę rzesz czytelników5, oraz tekstu nr 18  Co dobrego grają w kinie? :
U Wyspiańskiego akcja dramatu rozgrywa się w wiejskiej chacie, w jed-
nej tylko izbie. W filmie część wydarzeń rozgrywa się poza chatą: w Kra-
kowie, w sadzie, na podwórzu wiejskiej zagrody, przy granicy zaborów...To
był świetny pomysł i bardzo filmowy. Bardzo dobrze zostały też zrobione
sceny wesela w chacie. Wszystko jest w nieustannym ruchu, akcja toczy
się w bardzo szybkim tempie6.
Podobny wybór tematów opracowanych w postaci krótkich,
z reguły nieprzekraczających jednej strony, notek (tekst podany
w języku angielskim), odnajdujemy w napisanym w początkach
lat dziewięćdziesiątych podręczniku Polish Direct7. Tutaj także
mamy portrety znanych Polaków (Fryderyk Chopin, Mikołaj Koper-
nik, Henryk Sienkiewicz, Stanisław Wyspiański, Maria Skłodowska-Cu-
rie) oraz następujące hasła: podstawowe informacje, historia, kul-
tura, gospodarka, atrakcje turystyczne, kuchnia. Autorka reali-
zuje konsekwentnie przytaczaną już wcześniej zasadę Cezarego
Rowińskiego, aby równolegle z uczeniem języka wprowadzać in-
formacje o kulturze, ale w języku zrozumiałym dla słuchacza.
5
Ibidem, s. 85.
6
Ibidem, s. 43.
7
Joanna Nicklasson-Młynarska, Polish Direct. An Introduction to the Language
and the Culture, Kursverksamhetens Forlag, Lund 1998.
40
519999
Nieco inne podejście do tematyki wiedzy o Polsce prezentu-
je autor podręcznika Intermediate Polish. A cultural reader with exer-
cises8. Zamieszczone tam teksty kulturoznawcze nie powstały jako
materiał przeznaczony dla cudzoziemców. Jest to wybór z różnych
opracowań kierowanych do czytelnika polskiego, a specjalistę od
metodyki nauczania języka polskiego jako obcego i wiedzy o Pol-
sce interesować może zestaw tematów i koncepcja ich wprowa-
dzenia. Wiedza o Polsce wprowadzana jest w podręczniku Le-
onarda Polakiewicza poprzez analizę i tłumaczenie tekstu zwią-
zanego z faktem historycznym, postacią lub zjawiskiem kulturo-
wym. Wypisy te wyodrębniono w ostatniej części każdej jednost-
ki lekcyjnej pod ogólnym hasłem  Kultura . Do 12 lekcji dołą-
czono ponad 50 krótkich tekstów i fragmentów literackich. Mamy
tu omówienie prawie 40 znanych Polaków w dłuższych tekstach
lub krótkich notkach prezentujących pisarzy i poetów. Część hi-
storyczna zawiera opis 12 ważnych wydarzeń z dziejów Polski od
chrztu aż do stanu wojennego w 1981 r. Wypisy lektur zawierają
25 fragmentów prozy i utworów poetyckich od Bogurodzicy do
wierszy Czesława Miłosza i Wisławy Szymborskiej. Interesujący jest
zestaw tematów realioznawczych zamieszczany do każdej lekcji
wraz z ilustracjami pod hasłem  Lektura uzupełniająca . Opisują
one realia życia codziennego w Polsce. Mamy tu więc tekst o po- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Pokrewne

    Start
    Grey, Zane Jinetes de la Pradera Roja, Los
    Aleksander Dumas Dartagnan
    Diana Bold [Lords of Scandal 01] The Wager (pdf)
    Jameson Bronwyn Gorć…cy Romans Duo 933 Bezcenny dar
    Butler, Octavia X3, Imago
    Angelsen Trine Córka Morza 29 Oszukany
    Finkelstein Przedsiebiorstwo Holokaust
    Brian Kavanagh Capable of Murder (pdf)
    Kurtz, Katherine Adept 01 The Adept
    4.Michael Moorcock śÂšnić…ce Miasto
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • paulink19.keep.pl