[ Pobierz całość w formacie PDF ]

32
wam dodane. Nie bój się, mała trzódko! Gdy\ waszemu Ojcu
spodobało się dać wam Królestwo.
33
Sprzedajcie swoje posiadłości i dajcie jałmu\nę. Zróbcie sobie
sakiewki, które nie niszczeją, skarb niewyczerpany w niebiosach,
34
gdzie złodziej nie ma dostępu i mól nie po\era, bo gdzie jest
wasz skarb, tam będzie te\ wasze serce.
35 36
Niech wasze biodra będą przepasane i lampy zapalone. Wy
zaś [bądzcie] podobni do ludzi oczekujących swego pana a\ wróci
zumiale mo\na by powiedzieć: śycie i korzystanie z bogactwa nie polega
na opływaniu w dostatki.
Ewangelia według Aukasza 52
z wesela, abyście gdy przyjdzie i zakołacze, natychmiast mu
otworzyli. 37Szczęśliwi ci słudzy, których pan po przyjściu zasta-
nie czuwających. Zapewniam was, \e się przepasze, uło\y ich
przy stole, po czym podejdzie i będzie im usługiwał. 38Czy przyj-
dzie o drugiej, czy o trzeciej stra\y  szczęśliwi oni, jeśli ich tak
zastanie! 39To zaś wiedzcie, \e gdyby gospodarz wiedział, o któ-
rej godzinie przyjdzie złodziej, nie pozwoliłby się włamać do
40
swojego domu.223 I wy bądzcie gotowi, gdy\ Syn Człowieczy
przyjdzie o godzinie, której się nie domyślacie.
41
Wtedy Piotr zapytał: Panie, czy do nas mówisz tę przypowieść,
czy te\ do wszystkich? 42Pan odpowiedział: A kto jest tym wier-
nym rządcą, roztropnym, którego pan ustanowił nad swoją do-
mową słu\bą, aby im dawał przydział zbo\a we właściwym cza-
sie? 43Szczęśliwy ten sługa, którego jego pan po przyjściu zasta-
nie tak czyniącego. 44Mówię wam zgodnie z prawdą, \e postawi
45
go nad całym swoim mieniem. Jeśli jednak sługa ten powie-
działby w swoim sercu: Mój Pan zwleka z przyjściem  i zaczął-
by bić słu\ących chłopców i dziewczyny, jeść, pić i upijać się,
46
przyjdzie pan tego sługi w dniu, w którym się nie spodziewa, i o
godzinie, której nie zna, przetnie go na pół i wyznaczy mu dział z
niewiernymi.
47
Ten zaś sługa, który znał wolę swego pana, lecz nie przygoto-
wał lub nie postąpił według jego woli, odbierze wiele razów.
48
Ten natomiast, który nie znał, a zrobił coś godnego batów, od-
bierze niewiele razów. Od ka\dego bowiem, komu wiele dano,
wiele będzie się \ądać, i od tego, komu wiele powierzono, więcej
będzie się wymagać.
49
Przyszedłem rzucić na ziemię ogień i jak\ebym pragnął, aby ju\
zapłonął. 50Mam zostać zanurzony w chrzcie i jak\e jestem udrę-
czony, dopóki się to nie dopełni. 51Czy myślicie, \e zjawiłem się,
aby dać ziemi pokój? Nie, mówię wam, raczej rozdwojenie. 52Od
teraz bowiem pięciu w jednym domu będzie podzielonych; trzej
53
przeciw dwom i dwaj przeciw trzem; będą podzieleni ojciec z
223
Złodzieje włamywali się przez wyjęcie cegieł z muru, stąd w tekście jest
mowa o przekopaniu się do domu (Nida-Louw, BW5).
53 Pismo Zwięte
synem i syn z ojcem, matka z córką i córka z matką, teściowa ze
swoją synową, a synowa z teściową.
54
Powiedział te\ do tłumów: Gdy zobaczycie chmurę podnoszącą
się na zachodzie, zaraz mówicie: Nadciąga burza  i tak jest. 55A
gdy wieje z południa, mówicie: Będzie upał  i jest.
56
Obłudnicy! Oblicze ziemi i nieba umiecie rozeznawać, jak to
więc jest, \e nie umiecie rozpoznać tego czasu?
57
Ponadto dlaczego sami z siebie nie osądzacie, co jest sprawie-
58
dliwe? Gdy na przykład idziesz ze swoim oskar\ycielem do
urzędnika, [ju\] w drodze zadaj [sobie] trudu, by stać się od niego
wolnym, aby cię nie zaciągnął do sędziego, a sędzia nie przekazał
cię komornikowi, a komornik nie wrzucił cię do więzienia.
59
Mówię ci, na pewno nie wyjdziesz stamtąd, zanim nie oddasz
ostatniego leptona.224
ROZDZIAA 13
1
W tym samym czasie byli przy Nim obecni jacyś [ludzie], którzy
opowiadali o Galilejczykach, których krew Piłat zmieszał z ich
ofiarami. 2Wtedy odezwał się do nich w te słowa: Czy myślicie,
\e ci Galilejczycy stali się większymi grzesznikami ni\ wszyscy
inni Galilejczycy, \e tak ucierpieli? 3O nie, mówię wam, lecz jeśli
4
się nie opamiętacie, wszyscy podobnie poginiecie. Albo czy
myślicie, \e tych osiemnastu, na których runęła wie\a w Syloe i
zabiła ich, stali się bardziej winni ni\ wszyscy ludzie zamieszku-
jący Jerozolimę? 5O nie, mówię wam, lecz jeśli się nie opamięta-
cie, wszyscy tak samo poginiecie.
6
Opowiedział te\ taką przypowieść: Pewien człowiek miał w swej
winnicy zasadzonego figowca. Przyszedł więc i szukał na nim
owocu, lecz nie znalazł. 7Wtedy powiedział do winogrodnika: Oto
od trzech lat przychodzę,225 szukam owocu na tym figowcu i nie
224
Lepton, połowa kodrantesa, jedna ósma assariona, który był szesnastą
częścią denara, który był średnią zapłatą za dwanaście godzin pracy na-
jemnika. Czyli lepton to 1/128 denara, czyli tyle, ile płacono za siedem
minut pracy najemnika.
225
Figowce rodziły owoce zazwyczaj po trzech latach od zasadzenia. Pan
przychodzi od lat sześciu (NET 209).
Ewangelia według Aukasza 54
znajduję. Wytnij je, po co ma ziemię wyjaławiać? 8Ten zaś odpo-
wiedział mu: Panie, pozostaw je jeszcze ten rok, a\ je okopię do-
9
koła i obło\ę nawozem, mo\e wyda owoc w przyszłym, a jeśli
nie [wyda], wytniesz je.
10
W czasie szabatu nauczał w jednej z synagog. 11A właśnie była
tam kobieta, która od osiemnastu lat miała ducha słabości i była
12
tak pochylona, \e nie mogła się całkiem wyprostować. Gdy
Jezus ją zobaczył, przywołał ją i powiedział: Kobieto, stałaś się
13
wolna od swojej słabości  i nało\ył na nią ręce; wtedy na-
tychmiast wyprostowała się, i zaczęła chwalić Boga. 14Lecz prze-
ło\ony synagogi, oburzony, \e Jezus uzdrowił w szabat, odezwał
się do tłumu: Jest sześć dni, w których nale\y pracować. W te
więc przychodzcie i uzdrawiajcie się, a nie w dzień szabatu.
15
Wtedy Pan mu odpowiedział: Obłudnicy! Czy nie ka\dy z was
w dzień szabatu odwiązuje od \łobu swego wołu lub osła i nie
16
prowadzi ich napoić? A czy tej córki Abrahama, którą szatan
związał  uwaga  na dziesięć i osiem lat, nie nale\ało zwolnić
z tych pęt w dzień szabatu? 17Gdy On to mówił, wszystkich Jego
przeciwników ogarnął wstyd, cały natomiast tłum cieszył się z
powodu chwalebnych czynów, które działy się za Jego sprawą.
18
Dalej więc mówił: Do czego podobne jest Królestwo Bo\e i z
19
czym je porównam? Podobne jest do ziarnka gorczycy, które
człowiek wziął i zasiał w swoim ogrodzie. Wyrosło ono, stało się
drzewem226 i ptaki niebieskie zagniezdziły się w jego gałęziach.
20
I znów powiedział: Z czym porównam Królestwo Bo\e?
21
Podobne jest do zakwasu, który kobieta wzięła, zmieszała z
trzema satonami227 mąki, a\ się wszystko zakwasiło.
22
Tak chodził po miastach i wioskach zdą\ając przy tym w kie-
runku Jerozolimy.228
226
W Palestynie znano dwie odmiany gorczycy. Krzew jednej dochodził do 3,
drugiej do 7 m wyskości (NET 210)
227
Saton, grecka miara pojemności (dla materiałów sypkich) = ok. 8,75 l lub
 według Friberga 13,5 l, wg NET 13,3 l. Zob.: Mt 5,15; Mk 4,21; Ak
11,33; wg BW  miara. W tym wypadku chodziłoby zatem o 26,25 lub o [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zambezia2013.opx.pl
  • Pokrewne

    Start
    May Karol Cyganie i przemytnicy
    Timothy Zahn Distant Friends And Others
    florus
    Evans Gardner Patricia Wakacyjna milosc 03 Na drugim brzegu teczy
    Anne Marsh Hunters Mate 01
    Hobb, Robin Farseer 01 Assassins's Apprentice
    Eliza Orzeszkowa Melancholicy II E book
    61 Niedziela na wsi
    Żuławski. Ostatnie słowo
    krolewicz i zebrak twain m.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pspkrajenka.keep.pl